Een goede mondgezondheid biedt veel voordelen voor je algehele gezondheid. Wanneer je het tandvlees en je gebit goed verzorgd loop je een minder hoog risico voor het krijgen van aderverkalking, longontsteking en hart- en vaatziekten. Daarnaast is ook gebleken dat parodontitis en slechte mondverzorging het risico op hersenaandoeningen vergroot. Hierdoor kunnen er bijvoorbeeld ziektes ontwikkelen zoals dementie of de zeikte van Alzheimer.

Mond als indicator

Veel aandoeningen worden in de mond als eerste zichtbaar en voelbaar, door bijvoorbeeld de zichtbaarheid van wondjes, roodheid of door het ervaren van pijnklachten. Daarom is het belangrijk om je mond regelmatig te controleren. Onder andere reuma, keel-, maag- en darmproblemen, diabetes, stress en verlaagde weerstand kunnen vaak vroegtijdig in de mond gesignaleerd worden.

Het controleren van je mond kun je zelf doen voor de spiegel. Maar daarnaast is het ook belangrijk om je mond en gebit regelmatig te laten checken door een tandarts en/of mondhygiënist. Tandheelkundige specialisten weten over het algemeen beter waar ze op moeten letten en kunnen je adviezen geven voor een effectievere mondhygiëne.

Ziek(er) door slechte mondverzorging

Het is eigenlijk heel logisch: bacteriën kunnen vanuit je mond eenvoudig in je bloed, longen, maag en darmstelsel terechtkomen. Hierdoor kan je weerstand negatief beïnvloed worden en kunnen ziektes ontstaan, of verergeren. Daarom is een goede en regelmatige mondverzorging zo ontzettend belangrijk.

Houd je mond en gebit in topconditie

In het kort zijn er 3 stappen belangrijk voor een goede mondgezondheid.

  1. Verzorg dagelijks je mond en gebit. Poets iedere dag twee keer je tanden met fluoridetandpasta. Gebruik vervolgens flosdraad, ragers of stokers voor de moeilijk bereikbare hoekjes en gaatjes.
  2. Plan regelmatig een bezoek in bij je tandarts (en mondhygiënist). Tijdens de half jaarlijkse controle kan de tandarts het hele gebit controleren op tandbederf, gaatjes en tandvleesproblemen. Vervolgens krijg je eventueel ook adviseren over een betere mondhygiëne.
  3. Let op je voeding. Het eten van veel suiker is natuurlijk in meerdere opzichten niet verstandig. Maar let ook op hoe vaak je eet, drinkt en kies vervolgens een vast patroon van 7 eet- en drinkmomenten.