Bij het sporten of sporten kunnen er blessures optreden. Het is een feit dat wanneer we ons lichaam op de proef stellen, we ze ook in gevaar brengen. Er is nauwelijks een deel van het lichaam dat op een bepaald moment tijdens lichamelijke activiteit niet onder stress staat.

Gelukkig zijn er verschillende manieren waarop we blessures kunnen voorkomen voordat ze zich voordoen of kunnen we helpen om ze te herstellen nadat ze zich hebben voorgedaan. Het gebruik van een goede rek routine is een goede oplossing voor het voorkomingen van blessures. Werken aan het perfectioneren van de techniek tijdens het sporten is een manier om blessures te voorkomen.

Een andere manier om blessures te voorkomen en te genezen is het gebruik van een brace. Een brace helpt om een specifiek deel van het lichaam te stabiliseren terwijl het in veel gevallen nog steeds functioneel is. Een polsbrace is een veelvoorkomend onderdeel van de uitrusting die ervoor zorgt dat je gezond blijft en elke training zelf kunt doen. Hier zijn een paar richtlijnen om jezelf te voorzien van de juiste polsbrace.

Polsbrace voor sportblessure

De pols en onderarm gebieden vaak niet leiden tot ernstige verwondingen – alleen zeurende verwondingen. Er zijn tientallen kleine botten, pezen en ligamenten die allemaal kunnen worden beschadigd door overwerk of als gevolg van een kneuzing.

Als je een atleet bent die op zoek is naar een verstelbare polsbrace waarmee je nog steeds kunt presteren op het veld, op de baan of op ijs, moet je op zoek gaan naar een flexibele polsbrace. Afhankelijk van hoe ernstig de pijn is, kunt je de dichtheid rond de pols veranderen om de steun te vergroten. Deze beugels helpen om het gebied veilig te houden en tegelijkertijd een breed scala aan bewegingen mogelijk te maken.

Het is belangrijk dat je deze specifieke braces alleen gebruikt wanneer je blessure niet al te ernstig is. Ernstige spanningen, verstuikingen en botbreuken zijn niet bedoeld om te worden behandeld met een flexibele polsbrace. Kleine beschadigingen aan de ligament/tendens of kneuzingen hoeven je echter niet uit het spel te houden, zolang de juiste voorzorgsmaatregelen worden genomen. Je kunt nog steeds een driepointer of een perfecte spiraal lanceren en tegelijkertijd je licht gewonde plek beschermen.

Polsbrace bij ernstige blessures

Soms is de blessure aan de pols is te ernstig om te blijven spelen. Wanneer er een grote scheur of een gebroken bot is, is het van vitaal belang om elke atletische activiteit waarbij de pols betrokken is te stoppen totdat deze volledig genezen is.

Wanneer je niet meer in dienst bent, kunt je het beste de RICE-methode gebruiken om je lichaam te kalmeren en er zo snel mogelijk weer uit te komen. Dit acroniem staat voor rust, ijs, compressie en hoogte. Rust houdt in dat je stopt met het gebruik van het getroffen gebied voor elke fysieke activiteit. Ijs betekent dat je een paar keer per dag een soort koude op de pols moet aanbrengen, meestal voor een periode van 10 tot 15 minuten. Bij compressie kunt je zich wenden tot je polsbewaker. De hogere bewakers staan geen atletische activiteit toe vanwege hun gebrek aan mobiliteit en flexibiliteit. Het dragen van een van deze beschermers zorgt ervoor dat de polsruimte immobiel en beschermd blijft. De laatste letter staat voor hoogte. Door de hand en de pols zo hoog mogelijk te houden, wordt de zwelling verminderd, wat het genezingsproces versnelt.

Er is niets onverstandigs aan te raden wanneer je gewond raakt dan ongepaste zorg voor het gekwetste deel van het lichaamsdeel. Een stevige polsbrace zorgt ervoor dat je de juiste voorzorgsmaatregelen neemt, zodat je zo snel mogelijk terug kunt keren naar je normale fysieke activiteit.