Herstellen na het trekken van je verstandkies

In de mond is er voor verstandskiezen soms niet genoeg ruimte om te groeien. Het kan zijn dat ze onder een hoek door het tandvlees groeien of helemaal niet doorkomen. Wanneer dit gebeurt, worden ze geïmpacteerde verstandskiezen genoemd en deze kunnen problemen veroorzaken, zoals pijn of een infectie. De kiezen worden in dat geval vaak uit voorzorg al verwijderd.

De verwijdering van de verstandskiezen is een van de meest uitgevoerde tandheelkundige ingrepen, de meeste tandartsen hebben hier ook veel ervaring mee. Na het verwijderen van de verstandskiezen kan het tot 2 weken duren om volledig te herstellen. Een goede wondverzorging helpt bij een spoedige genezing van de wond.

Herstelproces

Hoe lang het duurt om te herstellen hangt af van de tand en de moeilijkheidsgraad van de operatie en eventuele complicaties die kunnen optreden.

• Bij sommige mensen zijn er (oplosbare) hechtingen nodig hebben om de wond goed dicht te krijgen. Deze hechtingen lossen vaak vanzelf op of worden na een week door de kaakchirurg verwijderd.
  • De operatie kan blauwe plekken, een gezwollen mond en pijn veroorzaken. Deze pijnlijke plekken hebben in dit geval ook tijd nodig om te genezen, dit kan tot drie weken aanhouden.
  • In geval van slechte wondverzorging kunnen er ontstekingen of abcessen Mocht dit het geval zijn, dan moeten deze snel behandeld worden. Het herstel kan hierdoor aanzienlijk langer duren.

Iedere dag minder pijn en zwelling

Het algehele herstel gaat verder geleidelijk, de meeste patiënten merken iedere dag minder pijn en zien de zwelling ook dagelijks afnemen.

• De eerste 24 uur: Het bloed stolt op de wond. Dit stolsel (vaak wit van kleur) moet je dan ook niet proberen weg te spoelen.
  • 2 tot 3 dagen: De zwelling van mond en de wangen neemt geleidelijk af.
  • 7 dagen: De wond is zo goed als dicht en een tandarts of kaakchirurg kan eventuele hechtingen verwijderen.
  • 7 tot 10 dagen: De pijn verdwijnt en de kaken worden steeds minder stijf.
  • 2 weken: De kleinste blauwe plekken zijn weg en eventuele grote blauwe plekken worden steeds kleiner.

De hersteltijd zal mede afhankelijk zijn van eventuele complicaties en zal uiteindelijk voor iedereen anders zijn.

De genezing bespoedigen

Er ontstaan bloedklonters (stolsols) op de plaats waar de tand is verwijderd. Zo’n bloedklont is een essentieel onderdeel van het genezingsproces, omdat ze de wond afsluiten en beschermen tegen infecties. Als er bloedklonters loskomen van de wond, of als de wond geïnfecteerd raakt, kan het herstel langer duren.

Daarnaast beschermpen ze blootliggende stukjes bot en stimuleren deze klonten de groei van nieuw weefsel. Het is vooral belangrijk om deze bloedklonters niet in de eerste 24 uur los te maken. Ga daarom voorzichtig te werk bij onderstaande handelingen:

• Tandenpoetsen: vermijd hierbij de wond en de directe omgeving.
  • Spoelen van de mond: doe dit vanaf 24 uur na de operatie en spoel zachtjes en niet te vaak
  • Dranken drinken: vermijd warme dranken of laat je drinken eerst afkoelen
  • Kauwen van voedsel: vermijd taai en hard eten

Luister voor het reinigen van je mond en gebit goed naar de instructie van de tandarts of kaakchirurg. Vermijd daarnaast het zuigen aan rietjes, het roken of het drinken van alcohol voor ten minste 24 uur, hoe langer hoe beter. Het is een goed idee om de mond na 24 uur zachtjes te spoelen met antiseptische mondspoeling.