Symptomen van ziekte in de mond

De mond is een onderdeel van het lichaam wat veel kan vertellen over hoe gezond je in zijn geheel bent. Er zijn veel ziekten en aandoeningen waarbij er symptomen zichtbaar zijn in de mond. In deze blog bespreken we de twee meest voorkomende symptomen op die zichtbaar zijn in de mond en een indicatie kunnen zijn van andere ziektes, aandoeningen of omstandigheden. Ga bij twijfel altijd langs bij je huisarts of tandarts.

Bloedend tandvlees

Bloedend tandvlees kan verschillende oorzaken hebben. In de meeste gevallen heeft het te maken met een tandvleesontsteking – ook wel gingivitis of parodontitis genoemd.

Andere mogelijke verklaringen van bloedend tandvlees zijn:

• Hormonale veranderingen door bijvoorbeeld zwangerschap of menopauze
  • Syndroom van Sjörgen: dit is een auto-immuunziekte met chronische ontstekingen in de klieren in de slijmvliezen. Het is een vorm van reumatische aandoening die wordt veroorzaakt door een niet normale reactie van het immuunsysteem op het eigen lichaam.
  • Diabetes is een chronische ziekte waarbij je alvleesklier onvoldoende of in sommige gevallen zelfs helemaal geen insuline aanmaakt. Insuline is een noodzakelijk hormoon dat de functie heeft om glucose, een natuurlijke suiker, in de cellen kan worden ingebracht.
  • Vitaminetekorten. Bloedend tandvlees kan ook het symptoom zijn van een tekort of een gebrek van de noodzakelijke vitamine B, C of D.

Slechte adem

Een slechte adem is vaak vervelend. Naast dat het een beetje ongemakkelijk is voor jou en je omgeving, kan het ook een symptoom zijn van een serieuzere ziekte, aandoening of probleem:

• Voorhoofdsholteontsteking, ook wel sinusitis genoemd is het ontsteken van één van de acht holten bij de schedel.
  • Acute bronchitis is ook een ontsteking, maar dan aan de bronchiën. Dit zijn de zogenaamde vertakkingen van de luchtpijp. Hierdoor kun je moeilijker ademhalen. Acute bronchitis komt vaak voor ná verkoudheid of griep.
  • Keelkanker
  • Strottenhoofdkanker